FrimannKlanen

Vores liv i tekst og billeder

Vulkan ved Geldingadalur

Da vi har spist morgenmad går turen til vulkanen Fagradalsfjall i Dalen Geldingadalir. Det er en vulkan i udbrud, og man tager jo ikke til Island med en vulkan i udbrud, uden at komme lidt tættere på og se lave "live".

I Island kalder man udbruddet for et turistudbrud, fordi lavaen flyder i en jævn, langsom strøm og er uden de store sprængninger, som kan være farlige. Lavaen kommer fra ca. 20 kilometers dybde og indeholder kun begrænsede mængder af gas. Det er et ualmindeligt smukt syn. Lavaen kommer fra flere kratere og trækker flotte røde floder gennem landskabet. Det minder om et kunstværk, som hele tiden ændrer sig.

Der er ingen fare for mennesker hverken i hovedstaden Reykjavik eller Den Blå Lagune, som ligger meget tæt på. Der kommer heller ingen aske som i 2010, da Eyjafjallajökul gik i udbrud og lukkede lufttrafikken i Europa i over en uge og forårsagede en del ødelæggelser i Island.

Vi ankommer omkring klokken ca.13 og starter vandringen mod vulkanen. Der er mange mennesker, men dog ikke så mange så der føles overfyldt. Det er jo et stort område. Den størknede lava har langt sig som tunger i dalen og vi har mulighed for at træde helt op på den. Det føles præcis som marengs og vi sørger for at blive i udkanten af "tungen". Så begynder opstigningen af fjeldet/bjerget der ligger på højre side af tungen og det går bare opad.

Man får varmen, men udsigten er fantastisk og cirka halvvejs fremme går vulkanen i et af sine udbrud! WOW! Man er ikke så tæt på, da vulkanen jo har haft udbrud siden marts og derfor kan man ikke længere komme helt tæt på. Efter udbruddet går vi videre, for at komme endnu tættere på. Vi når op til toppen og har her et 360 graders vue. Vi spiser en mad mens vi venter på et nyt udbrud, nu da vi er kommet tættere på.

OG SÅ vælter det ind med skyer og let regn! Vi tager situationen op til overvejelse og beslutter at vender snuden nedad, da vi ikke er helt trygge i at være på toppen af fjeldet, hvor man ingenting kan se. På vejen tilbage skal alle mand i regntøjet, for man bliver virkelig våd.

På diagrammet kan man se hvor hurtigt, højt og lang vi gik.

Vel tilbage i bilerne vender vi nu pilen mod "Den blå lagune". Vi er lidt tidligt på den og vi ringer derfor for at få ændret bookingen med en god time. Det kan næsten lade sig gøre, men vi bliver alligevel nødt til at slå noget tid ihjel inden vi kan komme ind.

Vi kører til en lille by i nærheden, hvor vi finder et sted med lidt mad.

Her bliver vi i en halv times tid og så kører vi mod "Den blå Lagune".

Den blå lagune

Allerede i bilen på vej til om rådet lugter der virkelig meget af rådne æg. Det er svovlen i undergrunden der lugter fælt.

Den Blå Lagune består af damme med varmt vand fra undergrunden. Vandet har et højt indhold af hvidt kisel-ler og svovl, hvilket er godt for forskellige hudsygdomme heriblandt psoriasis. Omgivelserne omkring Den Blå Lagune består af smukke sorte sandstrande, og i det hele taget en betagende smuk natur, som er helt unik!

Smilla og jeg går ind til damerne og drengene - selvfølgelig, ind til herrerne. Vi mødes uden for i det turkisgrønne, varme vand. I vandet er der nogle barer. Her er en bar, hvor man får ansigtsmasker og en bar der serverer drinks. Vi skal selvfølgelig prøve begge dele.

Vi svømmer rundt og nyder det varme vand og slapper bare af.

Denne seværdighed var en af dem, som vi måtte aflyse på grund af coronakarantænen, men da vi fandt ud af at vulkanen og lagunen lå så tæt på hinanden, kunne det så alligevel lade sig gøre at tage en udflugt til dette skønne sted.

Efter 1-1½ times tid vender vi snuden hjem, til spisning og så "Godnat og sov godt".